20 feb.
Vejen til et bedre samfund er gennem social retfærdighed.
World Day of Social JusticeHver femte arbejder lever fortsat i moderat eller ekstrem fattigdom. Geografiske uligheder gør, at mange ikke har adgang til anstændigt arbejde og mange arbejdstagere har en løn, som står stille. Kvindelige arbejdere oplever kønsdiskriminering på arbejdsmarkedet.
Dette er nogle af de problemer, som præger arbejdslivet og som skyldes social uretfærdighed.
Social retfærdighed betyder retfærdig fordeling af rigdom, muligheder og privilegier i et samfund. Social retfærdighed handler om, at alle skal have de samme forudsætninger til at lykkes. Verdensdagen for social retfærdighed sætter fokus på arbejdet for at opnå dette.
FN's mål om menneskelig udvikling
FN's mål om menneskelig udvikling måler forventet levealder, skolegang og indtægtsniveau i hvert land. Et langt og sundt liv, viden og en anstændig levestandard er med andre ord defineret som vigtige faktorer for menneskelig udvikling.
For at mennesker og samfund skal kan kunne udvikle sig må man også gøre det muligt. Her er social retfærdighed, sammen med lighed og ligestilling, vigtigt.
Værdien af indexet går fra 0 til 1, hvor 0 er dårligst og 1 er bedste værdi. Det er FN's udviklingsprogram (UNDP), som har udviklet metoden til at måle menneskelig udvikling, og hvert år udgiver de en rapport, der viser rangeringen af landene i verden – Human Development Report.
Social retfærdighed og Verdensmålene
FN's Verdensmål er verdens fælles arbejdsplan for at afskaffe fattigdom, redusere ulighed og stoppe klimaændringerne inden 2030. Alle Verdensmålene hænger sammen, og for at opnå social retfærdighed kræver det arbejde og indsats i flere dele af verdenssamfundet. Specielt tre af Verdensmålene er tæt knyttet til social retfærdighed.
Verdensmål 8 handler om, at alle skal have ret til anstændigt arbejde. For at alle skal have jobs, må vi skabe en retfærdig økonomisk vækst og nye arbejdspladser. Det betyder, at vi i højere grad skal inkludere de unge og ældre i arbejdsmarkedet, sørge for fast og trygt arbejdsliv, sørge for at flere kvinder kommer i arbejde og redusere uformelt og sort arbejde.
Verdensmål 10 handler om at reducere uligheder i og mellem lande. Dette kræver mere retfærdig fordeling af ressourcerne. De fattigste og de marginaliserede grupper skal løftes op, således at alle har de samme forudsætninger for at leve et godt liv. Vigtige tiltag er lige adgang til skole, adgang til sundhedstjenester og gode skattesystemer.
Verdensmål 4 handler om, at alle skal have adgang til inkluderende, retfærdig og god kvalitetsuddannelse. God skolegang for alle er en af de vigtigste byggesten for velstand, sundhed og ligeværd i alle samfund. Uddannelse åbner en verden af muligheder og skaber bedre forudsætninger for at skabe sig gode levekår.
Historie: FN's og ILO's erklæring om social retfærdighed
FN's Generalforsamling erklærede i 2007, at 20. februar skulle markere verdensdagen for social retfærdighed, gennem resolution A/RES/62/10. Resolutionen understreger, hvor vigtig social udvikling og social retfærdighed er for at skabe og opretholde fred. Endvidere viser den, at social udvikling og social retfærdighed ikke kan opnås uden respekt for menneskerettigheder og grundlæggende friheder.
10. juni 2008 blev erklæringen "Social retfærdighed for en retfærdig globalisering" vedtaget i Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO). Erklæringen genspejler en bred enighed om, at der er behov for en stærk social dimension i globaliseringsarbejdet, for at der kan opnås bedre og mere retfærdige resultater for alle.
Erklæringen fokuserer på at garantere et retfærdigt udfald for alle i arbejdslivet, gennem social beskyttelse, social dialog og grundlæggende principper og rettigheder.
ILO mener, at den eneste måde at opnå social retfærdighed på er at sætte mennesker og planeten først, bekæmpe ulighed, reducere fattigdom og standse klimaændringerne – præcis som Verdensmålene tilsigter at gøre.
Læs mere
Den Internationale Arbejdsorganisation, ILO
ILO's erklæring om social retfærdighed for en retfærdig globalisering