Omkring 244 millioner børn og unge har i dag ikke mulighed for at starte på eller fuldføre en skolegang. Omkring 617 millioner børn og unge kan ikke læse og grundlæggende matematik; mindre end 40% af pigerne i Afrika syd for Sahara fuldfører en grundskole. 

De største årsager til at et barn dropper ud af skolen er fattigdom, diskriminering, væbnet konflikt, katastrofer og klimaændringer.

Den Internationale Dag for uddannelse markeres for at styrke indsatsen for et mere retfærdigt og inkluderende uddannelsessystem.

Uddannelse er en menneskeret

FN har arbejdet for retten til uddannelse i mange år. Retten til undervisning er nedfældet i artikel 26 i FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder fra 1948. Erklæringen opfordrer til gratis og obligatorisk grundskoleuddannelse. I Børnekonventionen  af 1989 står der, at landene skal gøre uddannelse tilgængelig for alle.

Uddannelse er vigtig for bæredygtig udvikling

I 2015 vedtog FN's medlemslande 17 mål for en bæredygtig fremtid. For at opnå de 17 mål er kvalitetsuddannelse af verdenssamfundet essentiel. 

Kvalitetsuddannelse er også et mål i sig selv. FN's Verdensmål nummer 4 har titlen: "Sikre inkluderende, retfærdig og god uddannelse og fremme muligheder for livslang læring for alle". En god uddannelse er grundlaget for at forbedre menneskers liv. Piger og drenge skal have lige adgang til uddannelse af god kvalitet, og den skal være gratis.


UNESCO: Fremtidens uddannelse

I november 2021 udgav UNESCO  en ny global rapport om fremtidens uddannelse. Over en million mennesker deltog i informationsindsamlingen til rapporten. Rapporten åbner for debat om, hvordan fremtidens uddannelse skal se ud. Rapporten giver svar på tre grundlæggende spørgsmål: Hvad bør vi fortsætte med at gøre? Hvad bør vi holde op med? Hvad skal ændres?

Nogle af de konkrete tiltag, som rapporten lægger frem er disse:

  1. Undervisning bør bestå af mindre individuelt arbejde og mere samarbejde.
  2. Det bør lægges mere fokus på tværfagligt læring.
  3. Skolehverdagen bør være mindre standardiseret, og der bør være mere frihed i, hvordan den skal se ud. Man bør se på, hvordan skoler, klasseværelser, skoletider, timeplaner og klasser kan organiseres på forskellige måder og med mere fokus på samarbejde.
  4. Vi burde gå fra at tænke uddannelse som noget, der som kun sker i skolen og i en vis alder, og heller tænke på uddannelse, som en del af livslang læring og udvide uddannelsesmuligheder overalt for alle.
  5. Lærerne skal have mere anerkendelse og arbejdet bør præges mere af samarbejde.

Rapporten er en invitation at bygge fremtidens uddannelse sammen gennem flere samtaler og mere samarbejde i tiden fremover. Den er derfor et vigtigt udgangspunkt for videre arbejde med at forbedre uddannelse verden over.

Hvorfor en mærkedag for uddannelse?

FN's Generalforsamling vedtog i 2018 at markere en dag for uddannelse gennem resolution 73/25.

FN ønsker understrege vigtigheden af kvalitet i uddannelse på alle niveauer. Det, at landene bestemte en dag for uddannelse, viser også at medlemslandene tager retten til uddannelse alvorligt.

FN understreger, at uddannelse spiller en vigtig rolle i fred og udvikling. Dagen ønsker at belyse, at uddannelse er en grundsten i bæredygtig udvikling og FN's Verdensmål. FN opfordrer alle medlemslande, civil samfund, erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner, individer og andre til at markere dagen på bedst mulig måde. 

Læs mere

FN's Verdensmål

Børnekonventionen

FN's organisation for uddannelse, videnskab og kultur (UNESCO)

UNESCOs Futures of Education Report