8 sep.
Mere end 750 millioner mennesker kan ikke læse og skrive. FN markerer sit arbejde med læse- og skrivefærdigheder gennem sin egen dag.
International Literacy DayUddannelse er en menneskerettighed, og FN arbejder for at alle mennesker skal have mulighed til at lære at læse og skrive. Andelen børn, som kan læse og skrive, stiger, men der er fortsat mange voksne, der ikke har disse færdigheder. To tredele af dem er kvinder.
Læse- og skrivefærdigheder er udgangspunktet for videre læring og giver også flere muligheder i arbejdslivet. Det bliver nemmere at deltage i samfundet og enklere at forbedre egne levekår. Mulighederne for at få job og muligheden for at give børn og familien ret til sundhedshjælp og mad, stiger i takt med, at man kan læse og skrive.
- 617 millioner børn og unge mangler undervisning i at læse og regne på det niveau, de burde.
- I første del af coronapandemien i 2020 lukkede mange skoler. Denne nedlukning afbrød uddannelse for over 60% af verdens elever.
- Mangel på uddannelse under og efter pandemien har gjort, at andelen af tiårige, der bor i mellem- og lavindkomstlande, som hverken kan læse eller forstå en enkel tekst, er steget fra 57% 2019 til omtrent 70% i 2022.
- Voksenuddannelse i læsning og skrivning er sjældent medtaget i uddannelsesplaner. Det har medført, at mange voksne aldrig får den chance, de burde have haft til at lære at læse og skrive.
FN's Verdensmål
Læse- og skrivefærdigheder er en del af FN's Verdensmål 4 Kvalitetsuddannelse siger, vi skal:
Sikre inkluderende, retfærdig og god uddannelse og fremme muligheder for livslang læring for alle
FN's Verdensmål 4
Alle FN's medlemslande har forpligtet sig på målsætning om, at inden 2030 skal alle unge, og en betydelig andel voksne, både kvinder og mænd, lære at læse, skrive og regne.
Historie
FN's organisation for uddannelse, videnskab, kultur og kommunikation (UNESCO) er central i arbejdet med at nå Verdensmålene om uddannelse. Dette inkluderer arbejdet med at fjerne analfabetisme blandt ungdom og voksne.
Den internationale dag for læse- og skrivefærdigheder blev oprettet af UNESCO i 1966. Dagen skal være en påmindelse om, at at læse og skrive er en menneskerettighed - sammen med retten til uddannelse.
Lær mere
FN's organisation for uddannelse, videnskab, kultur og kommunikation (UNESCO)