Læse- og skrivefærdighed blandt ungeProcent (2022)

Læse- og skrivefærdighed blandt unge2022

Lande Procent (2022)
Usbekistan 100.0
Forenede Arabiske Emirater 99.7
Bosnien-Hercegovina 99.7
Georgien 99.7
Oman 99.7
Albanien 99.5
Brasilien 99.4
Chile 99.1
Ecuador 99.1
Dominikanske Republik 99.0
Iran 98.8
Kap Verde 98.7
Venezuela 98.7
Marokko 98.5
São Tomé og Príncipe 98.2
Bhutan 98.0
Guyana 97.9
Tunesien 97.9
Indien 96.5
Guatemala 96.1
Cambodja 96.0
Laos 94.5
Burundi 93.6
Egypten 92.2
Uganda 91.8
Zimbabwe 90.9
Gabon 90.6
Lesotho 89.7
Kenya 89.0
Tanzania 88.4
Den Demokratiske Republik Congo 88.1
Angola 83.3
Comorerne 82.0
Madagaskar 80.7
Senegal 78.1
Malawi 76.8
Gambia 74.7
Sierra Leone 73.5
Somalia 70.5
Guinea-Bissau 69.0
Benin 66.4
Burkina Faso 53.6
Niger 48.2
Chad 36.1

[[ modalTitle ]]

Læse- og skrivefærdighed blandt unge2022

Procent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Forklaring

Alfabetisme defineres som en person, der kan læse eller skrive (og forstå det, der læses eller skrives) en kort, enkel tekst om dagligdags ting. Denne indikator kan ses i sammenhæng med indikatoren for andelen af børn i grundskolen og andelen af skolebørn, der fuldfører grundskolen. Statistikken giver en indikation af, hvor godt uddannelsessystemerne fungerer i en af sine vigtigste opgaver - læsning og skrivning.

Statistikken er indsamlet af FNs organisation for uddannelse, videnskab, kultur og kommunikation, UNESCO.